Benzín a biopříměsy

Etanolová pohroma se nekoná. V Česku stále natankujeme benzín bez biopříměsí

Benzín a biopříměsy

V takřka železně pravidelných intervalech se objevují zkazky o tom, kterak bude v Evropě – a tedy i v Česku – zakázán prodej klasického benzínu bez biopříměsí. V této souvislosti pak motoristé spílají Bruselu za to, že takto obohacený benzín ničí auta, především ta starší. A ačkoliv je používání benzínu E10 spojeno s určitými riziky, mohou být čeští řidiči v klidu. V nejbližší době není nahrazení benzínu E5 (5 % biosložky) benzínem E10 (10 % biosložky) na pořadu dne.

Natural 95 nekončí. A zůstávají i paliva zcela bez biopříměsí

„Typ automobilového benzinu s obsahem biosložky do 10 objemových procent je plně v souladu s ustanoveními evropské kvalitativní normy ČSN EN 228, a to již ve verzi z roku 2012,“ říká pro idnes.cz mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Milan Řepka. „Jeho zařazení do výroby a případné umístění na trh v ČR ale není nijak nařízeno,“ dodává. Nadále se o tom můžeme přesvědčit u čerpacích stanic. S E10 se člověk setká jen vzácně. Standardem je klasický natural 95 označovaný také jako E5. Dobrou zprávou je také to, že řada čerpacích stanic i dále nabízí prémiová paliva zcela bez biosložky. Příkladem může být produkt Verva 100 od Benziny.

Etanol je problémem hlavně u starších vozů

Moderní motory (rok výroby cca 2008 a vyšší) standardně s benzínem E10 i přes jeho vyšší agresivitu vůči hliníkovým a plastovým komponentům problém nemívají a většinou nedochází ani ke zkrácení servisních intervalů. Vozy označené jako FFV (Flexible Fuel Vehicle) pak dokonce umí spalovat benzín a etanol v jakémkoliv poměru (Ford je označuje jako Flexi Fuel, švédský Saab jako BioPower apod.).
Pokud ale vlastníte starší vůz, objem biosložky vyšší než 5 % může způsobit potíže. Nejideálnějším řešením je tankování prémiového stooktanu (např. Verva 100 od Benziny), který je sice běžně dostupný, ale dražší. Alternativou je také používání kvalitních aditiv.

Pozor na dlouhé stání

Pokud auto delší dobu stojí (většinou se udává doba 2 měsíce a déle), dochází k usazování biosložky v nádrži. To může být velice nebezpečné a v krajním případě hrozí i poškození motoru. Pokud tedy víte, že auto nebudete delší dobu využívat, rozhodně doporučujeme do nádrže natankovat benzín bez biopříměsí. Stejně tak se s přibývajícím poměrem biosložky zvyšuje riziko problematických zimních startů. Bod vzplanutí (tedy nejnižší teplota, při které látka uvolňuje takové množství hořlavých plynů, aby bylo možné ji zapálit) je u 95oktanového naturalu -45 °C. U etanolu E85 je to jen -30 °C. Proto uhodily-li třeskuté mrazy, doporučujeme na bio složku krátkodobě zanevřít, a to i u nových vozů.