Výbava do auta na dlouhý výlet

Co s sebou na pořádný road trip?

Výbava do auta na dlouhý výlet

Už jsme si oddechli, že se začíná rozvolňovat. Jenže skutečnost je taková, že v celosvětovém měřítku počet případů koronaviru nikdy dříve nerostl rychleji. A jen těžko se odhaduje, jaká bude situace za pár měsíců nebo dokonce za rok. Proto pokud jste plánovali nějaký fajnový road trip, možná bude nejlepší jej neodkládat. Prostě jet, dokud to ještě jde. Že během něj nechytnete virózu, vám nezaručíme. Pár praktických tipů, jak zabránit a řešit indispozici vašeho auta, ale nabídneme.

Kontrola auta v servise je základ

Pamatujte, že během road tripu trvajícího dva až tři týdny můžete klidně najet i více než 5000 kilometrů. Taková porce řadě motoristů zabere půl roku i více, takže se nespokojte s frázemi typu „zadní kotouče ještě něco dají“. O tom, kolik kilometrů chcete najet, informujte svého mechanika. Řekněte mu i o případných drobnostech (chrastění v motoru, pískání brzd, horší startování). Jasně, doma byste je možná zatím neřešili. Jenže vy se vydáváte do zahraničí, a navíc máte před sebou pěkných pár kilometrů.

Motorový olej s sebou

Olej je pro motor něco jako krev pro živý organismus. Každý řidič by jej měl pravidelně kontrolovat, a to bez ohledu na to, jakým autem jezdí. Je všeobecně rozšířeným mýtem, že nová auta olej „nežerou“. Právě naopak, manuály k moderním autům běžně počítají se spotřebou 0,5 litru oleje na 1000 kilometrů i vyšší. Při nájezdu 5000 kilometrů to znamená, že v autě z původních cca 5 litrů oleje zbude pouze 2,5 litru (tedy pokud motor do té doby nezadřete, což je pravděpodobné).

Co z toho plyne? Zjistěte, jaký olej vaše auto potřebuje (5W30, 10W40, 0W20…), kolik zhruba auto žere (prostě vydělíte ujeté kilometry množstvím dolitého oleje), a tento olej si vezměte při odjezdu s sebou (minimálně litrové balení, při větší spotřebě balení větší). Olej samozřejmě bývá běžně k dostání na většině benzínek, jenže popis bude v cizím jazyce, cena může být zbytečně vysoká… Zkrátka proč si komplikovat život, když můžete motorový olej koupit v klidu doma.

Pokud si nejste jistí, jaký olej potřebujete, tato informace se dá vyhledat na internetu, příp. se zeptejte svého automechanika.

Startovací kabely

Vybít baterku např. tím, že necháte po opuštění auta svítit světla, je u aut vyrobených po roce 2000 těžké, protože jsou snad všechna vybavena signalizací. Rozhodně to ale není nemožné – postačí, když vlivem cestovatelské dojmové extáze sice vypnete potkávací světla, poté ale přepnete na parkovací světla (často jen o polohu níže). Věřte, že zůstat kvůli tomuto trčet někde na rumunském venkově opravdu nechcete. Proto doporučujeme vozit s sebou startovací kabely. Existují jak klasické kabely (potřebujete druhé auto), tak kabely napájené z externí power banky. Pokud plánujete cestu do pořádné divočiny (což klidně může být ten rumunský venkov), doporučujeme spíše kabely s power bankou. Zkrátka nejste odkázáni na druhé auto.

A ještě jedna důležitá věc související s autobaterií: nechte si před odjezdem udělat zátěžový test.

Defekt vyřešíte i svépomocí

A je to tady. Zaslechli jste ránu, řízení táhne na stranu…zkrátka máte defekt. Pokud se vám něco takového přihodí třeba ve Skandinávii, přejezd do ČR na rezervě je vyloučený. Nemusíte ale hned volat odtahovku. Výměna klasického kola za rezervní je jedním z úkonů, které i na novějším autě uděláte takříkajíc z krajnice. Na rezervě pak dojedete do nejbližšího pneuservisu, kde vám kolo opraví, zatímco vy se kocháte při procházce městem.
K výměně kola budete samozřejmě potřebovat klíč na kola. Všeobecně doporučujeme si trochu připlatit a koupit si nějaký pořádný – klíče, které jsou součástí povinné výbavy, bývají často poddimenzované, a pořádně utáhnutý či zarezlý šroub s nimi leckdy neuvolníte. Totéž platí i o heveru.

Nezapomeňte také, že k přezutí kola potřebujete i dvojicí klínů, pomocí nichž auto na druhé straně zafixujete.

Štěstí přeje připraveným

Teorie je hezká věc. Jenže pokud ji nepřevedete do praxe, zbývá opravdu jen ta odtahovka. Velmi doporučujeme si základní úkony jako sundání kola či napojení startovacích kabelů vyzkoušet nanečisto před odjezdem. Nespoléhejte na to, že až krizová situace nastane, najdete návod na internetu. Bez signálu to uprostřed „divočiny“ půjde těžko. Navíc budete ve stresu, dost možná unavení… Prostě trocha potu na cvičišti znamená pohodu na bojišti.

A co víc, leckterý motorista během takové zkoušky zjistí, že je jeho výbava nepoužitelná (např. klíč na kola má ztržený závit).

Důležité je pojištění

Jsou průšvihy, které vyřešíte u krajnice. Někdy ale nic jiného, než odtahovka nezbývá. Velmi doporučujeme mít během cesty uzavřené pojištění asistenčních služeb. A nezapomeňte, že v případě potíží je třeba vše ihned řešit s pojišťovnou. Pokud si objednáte odtahovou službu nebo servisní úkon bez souhlasu pojišťovny, hrozí, že vám jej neproplatí, nebo sice proplatí, ale jen částečně.

Zahraničních servisů se nebojte, ale chtějte cenový odhad předem

Nacházíte se v Itálii a odporoučel se vám alternátor (nedobíjí se autobaterie). Někdo by možná hystericky ihned volal odtahovou službu z ČR. Jenže za takový odtah zaplatíte desetitisíce a vaše dovolená končí. Jsme přesvědčení, že slušný autoservis (určitým rychlým indikátorem mohou být recenze na Google či Facebooku a jejich počet) vám alternátor i v zahraničí vymění podstatně levněji. A vy pak můžete spokojeně pokračovat v cestě.
Před tím, než něco autoservisu potvrdíte, ale chtějte znát rozsah závad, a hlavně cenový odhad.

Co s sebou?

Níže je přehledný seznam věcí, které by ve vašem autě neměly během road tripu chybět:

  • Motorový olej (alespoň 1 litr)
  • Startovací kabely + vytištěný návod na použití (na internet nespoléhejte)
  • Kvalitní klíč na kola
  • Kvalitní hever
  • 2 klíny pro zaklínování auta během přezouvání kol
  • Tažné lano + tažné oko (před odjezdem zkontrolovat závit, zda není poškozený či zrezivělý)
  • Reflexní vesty
  • Reflexní trojúhelník
  • Malou domácí kutilskou sadu (nikdy nevíte, na co ji použijete – třeba na vyndání záslepky tažného závitu)
  • Nůž

Doporučujeme vzít s sebou také autodiagnostiku (pokud máte či máte možnost si půjčit). Rozsvítí-li se vám kontrolka motoru, může jít o banalitu jako zanesený EGR ventil (a pak většinou lze opatrně pokračovat v jízdě do nejbližšího servisu), ale také o něco zásadního. A pak je lepší volat odtah.

Pevně věříme, že rady z tohoto článku nebudete muset použít. A pokud ano, snad vám pomohou. Mnoho šťastných kilometrů vám přeje SPZ servis.