Natankovali jste do auta benzín místo nafty?

Co dělat při natankování špatného paliva?

Natankovali jste do auta benzín místo nafty?

Říkáte si, že zaměnit palivo může jen totální neumětel? Nesouhlasíme. Chybu může – zvlášť v zahraničí a při řízení cizího auta – udělat každý. Pokud jste omylem natankovali špatné palivo, možná se obejdete i bez volání servisu a odtahové služby. Záleží ale na řadě faktorů.

Pozor na matoucí názvy paliv v zahraničí

Názvy jednotlivých paliv jsou v zahraniční nesjednocené. Velký pozor ve Španělsku a Portugalsku. Benzín je tu označován jako „gasolina“, přitom naftě se běžně říká „gasóleo“. Naftě se říká podobně i v Itálii – „gasolio“. Ano, s orientací může pomoci uvedené oktanové číslo jakožto i barva a velikost hrdla tankovací pistole. Jenže spoléhejte se na to na nějaké zapadlé pumpě na venkově. Níže přinášíme přehlednou tabulku s názvy paliv v nejnavštěvovanějších zemích.

Země Natural 95 Natural 98 Nafta
Rakousko Super (příp. Bleifrei) Super Plus Diesel
Slovinsko Natural 95 Natural 98 Nafta, Diesel
Chorvatsko Eurosuper 95, Super Eurosuper 98, Super Plus Diesel, Dizel, Eurodiesel
Itálie Benzina (senza piombo), Benzina (verde) Benzina (senza piombo), Benzina (verde) Gasolio, Diesel, Carburante Diesel
Polsko Benzyna bezolowiowa 95 Benzyna bezolowiowa 98 ON, Olej Napedowy
Řecko Bleifrei, 95 Oktan, Amoliwdi Wensina 100 Oktan, Amoliwdi Wensina Diesel
Španělsko Gasolina (sin plomo 95) Gasolina (sin plomo 98) Gasóleo, Diésel, Aceite Diésel

Stalo se to. Natankoval jsem benzín do naftového auta. Co teď?

Nesjednocené názvy, únava, cizí prostředí i auto… Prostě stala se chyba. Zda budete muset zavolat asistenční službu, závisí především na množství špatného paliva. Pokud chcete mít klid, volejte asistence. U auta v záruce jde často o jedinou racionální možnost, protože pokud by se s vozidlem něco stalo a technikové by zjistili, že máte v nádrži špatné palivo, kdo ví, jestli by vám opravu uznali jako záruční. Dost možná nikoliv.

Každopádně máte-li starší vlastní auto a chyby jste si všimli včas (tzn. benzínu je v nádrži méně než cca 5 litrů), můžete to risknout. Dotankujte nádrž do plna kvalitní naftou, použijte aditivum (pokud nemáte, stojí za to ho na benzínce koupit) a zkuste nastartovat. Pokud bude v palivové nádrži méně než cca 10 % benzínu, auto by mělo na směs jet bez zásadních problémů. Pamatujte ale na to, že z důvodu horších mazacích schopností nafty se více namáhají např. vstřikovače i palivové čerpadlo. Rozhodně motor nehoňte. Pokud špatně natankujete na dálnici, připravte se na povinnou devadesátku za kamiony. Při nejbližší příležitosti pak opakovaně dočerpávejte naftu, aby se podíl benzínu v nádrži neustále snižoval.

Je dost možné, že auto bez zásadních problémů pojede i tehdy, bude-li v nádrži benzínu čtvrtina. V takovém případě je už ale riziko velmi vysoké a spíše doporučujeme zavolat asistenční službu. Nestartujte a ani nezapínejte zapalování. Hrozí, že se rozběhne palivové čerpadlo.

Doporučujeme shlédnout experiment, při kterém štáb britského motoristického seriálu Fifth Gear v praxi zjišťoval, co se stane, když do stařičkého naftového Fordu Escortu natankujete benzín. Ale pozor – rozhodně nezkoušet to ve vlastním autě!

Natankoval jsem naftu do benzinového auta. Je to průšvih?

Je třeba říct, že k těmto nehodám v podstatě nedochází. Naftovou tankovací pistoli totiž do hrdla nádrže benzinového auta nestrčíte. Může se nicméně stát, že vám palivo dojde, a proto se vydáte k nejbližší čerpací stanici, jenže místo benzínu do kanystru a poté do nádrže natankujete naftu. Co teď s tím? Pokud bude nafty málo (opět do cca 5 litrů) a vy se nebojíte trochy rizika, dotankujte nádrž do plna kvalitním benzínem a použijte aditivum (klidně i dvojnásobné množství). Aditivum zlepší prohoření směsi, což je přesně to, co potřebujete. Nafta v benzínu totiž hoření zhoršuje. I tady platí: nechtějte po autu plný výkon a při nejbližší možné příležitosti tankujte benzín, aby se poměr nafty postupně snižoval.

U aut s atmosférickým motorem by se snad nemělo nic stát. Přeplňované motory jsou ale citlivější a hrozí např. ucpání vstřikovačů.

Zabrat dostane i katalyzátor. Jak ale ukázal experiment seriálu Fifth Gear, starý naftový Escort emisním testem prošel i poté, co absolvoval několik kilometrů jízdy čistě na benzín.

Pokud natankujete větší část nádrže či plnou nádrž špatným palivem, je samozřejmě možnost palivo na místě odsát. K tomu vám poslouží obyčejná hadička, kterou zasunete do hrdla nádrže a natáhnete palivo podtlakem. Pamatujte, že konec hadice musí být umístěný pod úrovní nádrže. Nicméně i kdybyste hadičku na místě měli, u řady aut se vám úkon stejně nepodaří – v hrdlu nádrže se totiž nachází kryt s filtrační síťkou, přes který hadici do nádrže nevsunete. Takže nezbývá než vytáčet číslo asistenční služby.

Nižší oktan není problém. Benzín E85 je také krátkodobě v pořádku

Sportovní vozidla a moderní přeplňované motory často vyžadují benzín s oktanovým číslem alespoň 98. Pokud natankujete pětadevadesátku (ať už omylem, anebo proto, že na pumpě nic lepšího nemají), není to průšvih. Je možné, že zpozorujete mírný úbytek výkonu a nepatrně vyšší spotřebu. Jinak by si ale řídicí jednotka měla s nižším oktanovým číslem poradit. Pokud chcete riziko úplně minimalizovat, snižte požadavky na výkon a postupně tankujte benzín s vyšším oktanem.

V případě, že jste natankovali benzín E85 (85 % etanolu v kombinaci s 15 % naturalu 95), auto by si s palivem mělo bez problémů poradit. Dlouhodobě ale doporučujeme tankovat klasický natural 95. Etanol hůře maže, a proto hrozí opotřebení ventilů a dalších částí motoru.