Aby nafta v zimě nezamrzla

Co dělat, aby vám v zimě kromě úsměvu nezamrzla i nafta v motoru?

Aby nafta v zimě nezamrzla

Naftový motor umí být dobrým sluhou. Aby ale byl i dobrým pánem, je potřeba mu trochu pomoci. V zimním období především. Ptáte se jak? Přinášíme jednoduché, ale účinné tipy

Používejte vhodná aditiva

Zatímco benzín si své vlastnosti uchovává až někam k hranici -40 °C, nafta může působit problémy již při teplotách lehce pod nulou. Účinným řešením je používání kvalitních aditiv určených pro zimní období. Palivovou směs přizpůsobí nízkým teplotám, dochází k posunutí bodu tuhnutí nafty, čímž se usnadní startování a zkrátí doba, po kterou se motor a palivový systém zahřívají na potřebnou teplotu. Aditiva pozitivně působí na kondici vstřikovacích trysek, palivového čerpadla a filtrů. Eliminuje se negativní dopad biosložky, kterou nafta (a také benzín) musí povinně obsahovat.

Výrobci udávají také snížení spotřeby nafty v důsledku přidání aditiva. V tomto ohledu je ale třeba zůstat stát nohama na zemi. Snížení spotřeby paliva – pokud k nějakému dojde – bude jen kosmetické. Na druhou stranu pokud vašemu motoru chutná olej, je dost možné, že jej bude agregát po přidání vhodného aditiva spotřebovávat (výrazně) méně.

Benzín do nafty nepřidávejte

Existují motoristé, kteří v zimním období nedají dopustit na přidávání benzínu do nafty coby způsobu, jak se vyvarovat studeným – a neúspěšných – startům. My tento „zlepšovák“ rozhodně nedoporučujeme. Své opodstatnění měl možná v dobách, kdy 2,5l naftový agregát dával 60 koní, emisní normy v podstatě neexistovaly a jediným požadavkem na kultivovanost motoru bylo, „aby to nesmrdělo a nedělalo kravál jako LiAZ“. Dnes jsme ale technicky někde jinde a „instalací“ benzínu do nádrže naftového auta si můžete přidělat spoustu (drahých) problémů. Nehledě na to, že řada moderních aut má víčko nádrže uzpůsobené tak, aby nemohlo dojít k záměně paliva. Mnohem vhodnější jsou tak aditiva vyvinutá a vyrobená přesně pro tento účel. A samozřejmě nešetřit na palivu, resp. tankovat u osvědčených prodejců. Není nafta jako nafta.

Servisní intervaly spíše zkracujte než prodlužujte

V rámci honu o co možná nejefektivnější snížení nákladů na vlastnictví vozu výrobci prodlužují servisní intervaly (např. pro výměnu oleje). Někdy je takové zbenevolentnění důsledkem technologického pokroku. Jindy bohužel dochází k odstranění rezervy pro případ mimořádných situací – a tedy mimořádného zatížení. Klasickým případem může být olej. Ten zpravidla bez problémů vydrží 30 000 km a snad i více. Ale pokud se olej na konci své životnosti v důsledku vysoké zátěže motoru (zkombinované třeba s natankování špatného paliva, které ani nezpozorujete) prudce ohřeje, může snadno ztratit své mazací schopnosti. A důsledky mohou být fatální. Určitě tedy doporučujeme výměnu oleje realizovat maximálně po ujetí 15 000 km.

Rozjezd s citem

Do určité míry by se auto dalo přirovnat k lidskému tělu. I ono se před podáním výkonu potřebuje rozehřát a protáhnout. A o dieselových vozech to platí dvojnásobně. Nemusíte před rozjezdem nutně půl minuty stát s motorem brumlajícím na neutrál. Určitě si ale dejte pozor, aby byly první absolvované kilometry opravdu „na pohodu“. V silných mrazech může trvat i více než čtvrt hodiny, než se zahřeje olej v motoru. Proto motor nepřetáčejte (ale ani zbytečně nepodtáčejte) a nepožadujte hned maximální výkon. Zatížení přidávejte postupně. To ostatně platí i pro benzínové agregáty. Pravdou ale je, že vznětové motory na prudké starty trpí více.Ještě déle než motor se zahřívá převodovka. Na prvních kilometrech tak obzvláště důsledně domačkávejte spojku a řaďte spíše pomalu. A s citem přistupujte i k podvozkovým komponentům, např. diferenciálům. Pokud napadl sníh a vy máte neodolatelné pokušení se si svojí zadokolkou trochu zadriftovat, neříkáme ne. Nejprve ale auto alespoň trochu projeďte.