Chystáte se do Rakouska na lyže? Pozor na ekologické zóny na dálnici. Za překročení rychlosti vám mohou policisté odebrat klíčky od vozu

Emisní zóny v Rakousku

Rakouské dálnice se zásadně nevymykají evropských standardům. Naši jižní sousedé sice mluví stejným jazykem jako Němci, jejich vášeň pro rychlost (a tedy neomezenou maximálku na dálnici) ale nesdílí. Zároveň však nevynikají tak bezprecedentní úrovní asketičnosti jako ve Skandinávii. Na dálnicích kolem Vídně i ve zbytku země tak platí obligátní stotřicítka. Převelký pozor je ale třeba dávat ve speciálních IG-L zónách. Jde o úseky s omezenou rychlostí, ve kterých mohou policisté hříšníkům s těžkou nohou na plynu kromě pokuty udělit zákaz další jízdy např. odebráním klíčků od auta či nasazením botičky.

Pomalejší jízda, ekologické pohnutky

Člověk nemusí být zrovna absolventem postgraduálního studia germanistiky, aby pochopil, o co v takzvaných IG-L (Immissionsschutzgesetz-Luft) zónách jde. Jde o vybrané úseky, ve kterých se v zájmu ekologie jezdí pomaleji než jinde. Většinou je rychlost omezena na 100 km/h, nezřídka je ale nutné dodržovat dokonce osmdesátku. Logika je taková, že auto (bez ohledu na značku, typ či stáří) produkuje při rychlosti 130 km/h více emisí – a má i vyšší spotřebu – než ve stovce. Ať už rakouská legislativní specialita může na našince působit jakkoliv, o její smysluplnosti nemá smysl spekulovat. Realita je taková, že prostě existuje a že je třeba rychlostní omezení respektovat. V opačném případě totiž kromě běžné pokuty za rychlost hrozí řidiči také pokuta za znečišťování životního prostředí. A ta se může vyšplhat na krajně nepříjemných 2000 eur.

Znečišťuješ ovzduší? Přijdeš o auto

Za z pohledu místních zákonodárců neohleduplný přístup k ochraně rakouského životního prostředí nehrozí jen finanční postih. Od 1. ledna 2017 má rakouská policie právo jakékoliv porušení rychlostního limitu v IG-L zónách potrestat znehybněním vozu (např. nasazením botičky či odebráním klíčů). Rozhodně tedy při cestě za dováděním na rakouském sněhu doporučujeme obezřetnost a lehkou nohu na plynu.

Rakouská policie si zavedení IG-L zón pochvaluje. Údajně klesla i nehodovost

IG-L zóny nejsou v Rakousku novinkou. Nově se ale objevují i v místech, kde ještě před pár lety nebyly. Jejich hlavním účelem má být ochrana životního prostředí a současně snižování hlukové zátěže. Osvědčily se také při řešení smogových situací. A podle rakouské policie mají i další příznivý dopad – snížení nehodovosti. Ta podle místních policistů v některých úsecích spadla na polovinu.