Autonomní vozidla vytlačí řidiče?

Chystá se mohutná ofenziva autonomních vozidel? Bude nakonec lidský faktor z veřejných komunikací vykázán?

Autonomní vozidla vytlačí řidiče?

Těžko bychom hledali automobilku, která se více či méně intenzivně nevěnuje vývoji v oblasti autonomních, tedy samořiditelných vozů. Svědčí to o tom, že se v nadcházejících desetiletích dočkáme obrovského nástupu autonomních technologií. Spekuluje se dokonce o tom, že by přinejmenším na veřejných silnících mělo postupně dojít až k zákazu řízení auta člověkem.

Počítač se nerozptýlí

Jen málokoho nechává nástup autonomních vozidel klidným. Tradicionalisté bijí na poplach a argumentují přitom nevyspělostí příslušných technologií. Inovátoři a techničtí nadšenci se už nemohou dočkat, kdy si při „řízení“ schrupnou, případně dají panáka. Realita pak bude – ostatně jako skoro vždycky – někde uprostřed.

Zastánci aut-počítačů vcelku správně tvrdí, že stroj není možné rozptýlit, což by samo o sobě mohlo předejít celé řadě každodenních problémů. Běžnou realitou bývá např. to, že se řidiči „kochají“ pohledem na havarovaná vozidla, přičemž zpomalují a způsobují tak nepříjemné štosování aut v kolonách. Počítač by tuto tendenci neměl. A pokud by se i tak v některém místě kolona vyskytla, automaticky by zvolil jinou trasu. Stejně tak by dozajista odpadly i potíže související s nezvládnutím pravidla zipu.

Počítač nechybuje. Tedy neměl by…

90 % veškerých dopravních nehod je způsobeno selháním lidského faktoru. Ne nutně jen řidičského, jelikož sem spadají např. také excesy ze strany chodců. Zastánci autonomních technologií tvrdí, že počítač by nechyboval a plošným zavedením autonomních vozidel a zákazem manuálního řízení by se zachránili tisíce životů a předešlo by se škodám. To sice zní vzletně, prakticky smýšlející člověk ale v tuto chvíli zdvihá ukazováček. Jednak autonomní technologie nakonec stejně programuje jen člověk, tedy tvor omylný. Hlavně ale těmto technologiím stále chybí – a ještě hodně dlouho chybět bude – něco, co by se dalo nazvat úsudek.

Jen pro ilustraci můžeme zmínit výsledky zajímavého testu, se kterými před časem přišel britský The Telegraph. Při zkoumání chytrosti autonomních vozidel výzkumný tým lehce poupravil dopravní značky tak, že část značek postříkal grafity, případně jejich malou část přelepil krátkými černými či bílými proužky. Zásah byl nicméně tak nepatrný, že by při jejich čtení lidské oko nemělo šanci zapochybovat. I přesto byl ale výsledek testu hodně znepokojující. Některé autonomní systémy např. značku STOP interpretovaly jako omezení rychlosti na 45 mil za hodinu.

Jistě, mohli bychom říct, že je na vině opět lidský faktor. Nebýt vandalů, auta by se nezmýlila. Problém nicméně je v tom, že poškození značky může být i důsledkem znečištění, koroze, značka se může vlivem silného větru ohnout apod.

Zcela samostatnou kapitolou je pak případný zásah hackerů, kteří nad autem dálkově získají kontrolu, případně jej nějakým způsobem „zblbnou“.

Nástup autonomních vozidel bude pozvolný

I přes výše uvedené se nástup autonomních technologií jeví jako neodvratný. S velkou pravděpodobností se nicméně v prvních letech bude jednat spíše o nástup nových generací asistenčních systémů (systém rozpoznávání dopravních značek, systém pro udržení v jízdním pruhu, adaptivní tempomaty apod.). Až poté vtrhnou autonomní vozidla na specifické komunikace se zvláštním režimem a konečnou zastávkou pak bude plně autonomní řízení v běžném provozu. V této souvislosti se mluví o roku 2050-2060. Odhadovat ale dnes přesné datum, je hodně předčasné. Jako první pak autonomní řízení ovládne rozvinutější oblasti světa.

Autonomní řízení standardem. Volant jen za příplatek ve formě dražšího pojištění, případně vůbec

Elon Musk, zakladatel Tesla Motors, se vyjádřil v tom smyslu, že bychom měli usilovat o ilegalizaci řízení již v roce 2030. Samozřejmě nevíme, do jaké míry šlo o marketingovou snahu upoutat pozornost či zda výrok myslel vážně. O nekompatibilnosti lidského faktoru a autonomních technologií se ale již mluví dlouho. Objevují se tak spekulace, že jakmile získají samořídicí auta převahu, začnou se podnikat politické kroky k tomu, aby lidé nesměli řídit buď vůbec, anebo jen za příplatek např. ve formě dražšího pojištění.

Auta bez řidiče otevírají netušené možnosti

Nutno na závěr dodat, že rozmach autonomních vozů přinese celou řadu netušených možností. Člověk si bude moci dát šlofíka, případně se pohledem na krajinu kochat s lahví piva v ruce. Přestanou existovat autoškoly, jelikož „za volant“ bude moci kdokoliv, patrně i nezletilí. V autě pak bude člověk moci pracovat či vyřizovat korespondenci. To ale rozhodně nebude v Muskem avizovaném roce 2030 a dost možná ne ani o 20-30 let později.