České domácnosti se podle všeho mohou těšit na dotace na nákup elektromobilů. Zůstává ale řada otazníků

Hlavní příčinou relativní nekonkurenceschopnosti elektromobilů zůstává jejich vysoká cena. V mnoha zemích jsou nicméně na jejich nákup poskytovány dotace. Např. v Norsku patří elektromobily díky dotačnímu systému mezi nejprodávanější vozy. I v Česku již byly realizovány programy, v rámci nichž stát přispíval na nákup elektromobilů. Proběhly již tři výzvy v rámci programu Nízkouhlíkové technologie. Prozatím se nicméně dotační program vztahoval pouze na firmy a obce. Na řadu ale nejspíš přijdou i domácnosti. Jen se neví kdy a za jakých podmínek.

Nic není jako dřív?

Lidská mysl často vykazuje tendenci idealizovat minulost. Často naříkáme, že zatímco dnes se vzduch téměř nedá dýchat, v minulosti se voňavé rozkvetlé louky nacházely snad i na Václaváku. Přitom realita se od lidových představ liší. Kvalita ovzduší bývala mnohem horší. Topilo se uhlím. Jedno auto v minulosti vypouštělo tolik emisí jako dnes deset či více aut. V mnoha městech „vyrostly“ pěší zóny. V řadě evropských metropolí jsou již schválené plány zákazu vjezdu dieselových aut do centra apod.

To, že dnes všeobecně dýcháme čistější vzduch, je ze značné části dáno i používáním alternativních paliv – elektřiny, CNG, LPG či biomasy. Tyto technologie – především pak elektropohon – ale zůstávají v ČR stále pro řadu osob (fyzických i právnických) nedostupné. Zdá se ale, že svítá na lepší časy.

Dotace na elektromobily se zatím vztahují pouze na firmy

V rámci programu Nízkouhlíkové technologie, jehož cílem je podpora konkurenceschopnosti podniků a udržitelnosti české ekonomiky prostřednictvím zavádění inovativních technologií v oblasti (nejen) elektromobility, již proběhly tři výzvy k podání žádosti na nákup technologických řešení využívajících obnovitelné zdroje energie a druhotné suroviny. Poslední skončila 17. září letošního roku. Bohužel příjemcem dotace na elektromobil mohly být pouze podniky (malé, střední i velké, soukromé i státní). Na jedno IČ šlo podat až 10 žádostí. Výše podpory byla u malých podniků až do výše 75 % ZV. U středních podniků šlo o 65 % a velké podniky mohly dostat až 55 % ZV.

Na řadu by měly přijít i domácnosti

Program Nízkouhlíkové technologie je v podstatě v pilotní fázi určené pouze pro podniky, resp. živnostníky či nebytová družstva. Předběžně se počítá i s dotacemi pro domácnosti, resp. fyzické osoby. Kdy k tomu dojde a jaké budou podmínky, ale zůstává nejasné. Rozhodnutí budou podle ministra životního prostředí přijata až na „základě zhodnocení výsledků aktuální výzvy a komplexní analýzy rozvoje alternativní dopravy v ČR.“

Dále se uvažuje také o nepřímé podpoře elektromobilů. Ve hře je odpuštění registračního poplatku či např. zproštění povinnosti používat dálniční známku.

Specifika elektromobilů

Kromě vysoké ceny hraje v neprospěch elektrických aut také stále do značné míry absentující síť nabíjecích stanic. Elektromobily jsou aktuálně naprosto ideální pro někoho, kdo bydlí v rodinném domě s garáží např. na okraji města či za městem a musí každodenně dojíždět. V garáži vůz přes noc jednoduše dobije. A díky dojezdu, který se dnes i za zhoršených podmínek pohybuje bezpečně nad 100 kilometry (lepší elektromobily již mají normovaný dojezd kolem 400 km), vypustí při svých 20 či 30kilometrových toulkách do centra za prací teoreticky nulové emise. A výrazně – o cca 75 % – poklesnou i náklady na palivo.

Problém ale samozřejmě nastává, pokud nemáme možnost auto dobíjet, případně pokud jezdíme na delší vzdálenosti. Přece jen u hybridních vozů je situace řešitelná dočasným použitím spalovacího motoru. Elektromobily tuto možnost nenabízejí.