Carsharing coby zajímavá alternativa k vlastnění vozu

Vlastní auto sice přináší volnost, je ale zároveň starostí a finanční zátěží. Zajímavou alternativou k pořízení vlastního auta je carsharing (sdílení aut). Carsharing aktuálně zažívá boom v západní Evropě a v USA a dá se očekávat, že jeho popularita výrazně poroste i u nás – především ve velkých městech.

Náklady na provoz auta jsou často vyšší, než si připouštíme

Zdaleka ne každý vlastník auta by dokázal bez delšího přemýšlení odpovědět na otázku, kolik stojí jeden ujetý kilometr. Celková částka, kterou musíme vytáhnout z peněženky, je totiž součtem hned několika položek. Patří sem samozřejmě palivo. To se ale v řadě případů na celkové sumě podílí sotva pětinou. Dále je nutné započítat pojistky, náklady na servis, dálniční známky, poplatky za parkování atd. Zcela samostatnou a vysoce individuální položkou je pak pořizovací cena auta samotného.

Dopředu jasné náklady

V případě carsharingu celá řada těchto poplatků odpadá. Nekupujeme vlastní vůz. Auto ani neservisujeme, nejezdíme na STK, nekupujeme dálniční známku. Naopak dopředu víme, kolik za jízdu zaplatíme. Pokud tedy jezdíte jen jednou za čas a váš kilometrový nájezd je malý (do cca 5000 kilometrů ročně), finančně vychází jednoznačně lépe auto sdílet.

Český trh má podle carsharingových společností obrovský potenciál

Na českém trhu operuje několik společností nabízejících sdílení aut. Dohromady evidují pod 10 000 klientů. Potenciál trhu je ale podle nich až desetinásobný. Carsharingová infrastruktura je rozvinutá zatím především ve velkých městech. Na vesnice zatím služba bohužel spíše nedorazila.

Pro koho je carsharing vhodný a pro koho ne?

O carsharingu uvažujte, pokud jste z velkého města, kde je rozvinutá infrastruktura, a pokud auto potřebujete jen jednou za čas. V současnosti není v ČR – na rozdíl od zemí v západní Evropě či v USA – carsharing natolik rozvinutý, aby pohodlně vyhověl i těm motoristům, kteří nemohou pečlivěji plánovat, kdy a na jakou dobu budou auto potřebovat a kde ho budou vracet. S velkou pravděpodobností nebude alternativou ani pro lidi, kteří každý den dojíždějí do práce. Naopak mimořádně dobře poslouží všem, kteří potřebují jednorázově něco odvést či převést (např. při stěhování či velkém nákupu).

Cena za půjčení se zpravidla skládá ze dvou položek – časové a kilometrové

Částka, kterou za půjčení auta zaplatíte, se většinou skládá ze dvou částí. Jednak platíte za čas, po který auto máte (cena se většinou pohybuje mezi 15-25 korunami za hodinu). Druhou položkou jsou pak ujeté kilometry (zpravidla 4-6 korun za kilometr). To sice nevypadá příliš lákavě. Nicméně většinou je v ceně zahrnuto i palivo. A nutno dodat, že cena je konečná. Pokud si na drobný přískok do obchodu a zpět (2 hodiny, 10 kilometrů) potřebujete půjčit auto, zaplatíte včetně paliva např. 2×20 + 10×5 = 90 korun (20 korun za hodinu, 10 korun za kilometr). Což je v případě čtyřčlenné posádky s velkou pravděpodobností levnější než MHD.
Většina carsharingových společností vyžaduje složení určitého kreditu, z něhož se pak peníze za vypůjčení strhávají. Některé nabízejí možnost rezervovat vůz i při zůstatku pouze 1 Kč.

Dobře si pročtěte podmínky

Ještě než si auto půjčíte, určitě doporučujeme pečlivě si projít podmínky a sankce. Zajímat by vás měla především spoluúčast při zaviněné nehodě. Existují carsharingové firmy, které uplatňují při zaviněné nehodě sankci 20 000 Kč s tím, že nerozhoduje, zda na voze vznikla škoda totální nebo jen bagatelní. Často se ale takto vysoká spoluúčast dá vyřešit sjednáním přídavného pojištění. To sice celkovou cenu zápůjčky o něco zvýší. Můžete ale zase klidně spát.

Pozor je třeba dávat také při půjčování auta dalším osobám. Většina společností vyžaduje při uzavírání smlouvy seznam všech řidičů, kteří mají právo sdílené auto řídit. Pokud uvedete jen sami sebe a za volant pustíte někoho dalšího, může být v případě nehody problém. Dobrou zprávou nicméně je, že za dalšího řidiče se zpravidla nic nepřiplácí. Jen je potřeba carsharingové společnosti poskytnout jeho údaje.