GPS signál do brněnského tunelu

Do brněnských tunelů poputují majáky. Díky nim vám tu bude fungovat navigace

GPS signál do brněnského tunelu

Waze je v současnosti asi nejoblíbenější navigační aplikací. Nejenže vás dovede do cíle. Ještě umí ušetřit peníze na pokutách či varovat před nebezpečím. I ona ale stále potřebuje GPS signál, který právě v tunelech absentuje. Patrně se ale blýská na lepší časy.

Brno dostane speciální majáky, které už má Jihlava

Ředitelství silnic a dálnic společně s českou komunitou Waze a izraelskou společností Waze plánuje během dubna v brněnských tunelech nainstalovat speciální majáky. Půjde o drobné plastové krabičky, které se přilepí na stěnu tunelu každých 40 metrů. Majáky v sobě ukrývají bluetooth vysílač, který vysílá identifikační kód s tím, že váš chytrý telefon při jízdě tunelem zjišťuje přítomnost konkrétních majáků a podle síly jejich bluetooth signálu kalkuluje polohu auta v tunelu. Majáčky zamíří během následujících dní do Pisáreckého a Královopolského tunelu, tunelu Hlinky a dále do galerií Záhřebská a Voroněžská. Instalace v Husovickém tunelu je plánována až na přelom léta a podzimu tohoto roku z důvodu plánované rekonstrukce tunelu, která proběhne v červenci a srpnu (ano, Brňáci, uhádli jste, tunel bude po dobu rekonstrukce neprůjezdný).

Majáčky umožňující lokaci vozu v rámci tunelu jsou inovativním výdobytkem, nikoliv však absolutní novinkou. Již v květnu minulého roku se z jejich přítomnosti mohou těšit řidiči v Jihlavském tunelu.

Drobnost, která může hodně pomoct

V tunelech nebývají křižovatky, a i když v nich člověk ztratí GPS signál, zpravidla o nic nejde. Někdy se nicméně stává, že je důležitá křižovatka těsně za výjezdem z tunelu. Jistě, signál se většinou rychle chytne. Ovšem v případě, že v tu dobu jedete při hustém provozu ve špatném pruhu, jsou komplikace či dokonce riskantní situace i tak dost pravděpodobné. Jeden příklad za všechny: jedete-li Husovickým tunelem směrem ze Židenic a potřebujete do Černých polí, exit se nachází nějakých 40 metrů za hranicí tunelu. A to je setsakramentsky málo i přesto, že je v místě povolena rychlost pouze 60 km/h.

A co víc, kromě běžné navigace umožní v tunelech majáky stejnou interakci mezi řidiči, jakou u Waze známe z normálních nezastřešených cest (tj. upozornění na radary, na odstavená vozidla, na výtluky apod.).

Technologie je k dispozici i pro další navigace

Speciální majáky zatím využívají pouze uživatelé navigace Waze. Technologie je však dostupná i pro jiné aplikace vč. komerčních navigací. Jaká je cena majáků, nevíme. Podle informací Ministerstva dopravy je jejich odhadovaná životnost závislá na tom, jak dlouho vydrží zabudované baterie. Odhaduje se 6 let.