Blíží se konec naftových motorů v osobních autech?

Jezdit na naftu je levnější a ekologičtější. Alespoň tedy se to až do nedávna tradovalo. Postupně se nicméně odhalují určití kostlivci ve skříni. Zjistilo se, že dieselové vozy produkují mnohonásobně více škodlivých oxidů dusíku, čímž podle organizace ICCT každoročně přispívají k tisícům úmrtí. S ohledem na neustále se zpřísňující emisní normy se pak dá předpokládat, že naftové agregáty přinejmenším z malých vozů úplně vymizí. Nesplní normy a vyvíjet nové ekologičtější motory se automobilkám nevyplatí. Např. švédské Volvo nedávno oficiálně oznámilo závěr od nafty v osobních vozech úplně upustit.

Vysoké emise nebezpečných NOx

Jedním z klíčových problémů naftových motorů je často propastný rozdíl mezi deklarovanými a skutečnými emisemi škodlivin včetně nebezpečných NOx. Přitom až v současnosti plně vyplývá najevo škodlivost oxidů dusíku NOx. Při testech provedených ICCT (International Council on Clean Transportation) bylo navíc odhaleno, že osobní automobily produkují výrazně více oxidů dusíku na ujetý kilometr než nákladní automobily (500 oproti 210 mg/km). Emise naměřené v laboratorním prostředí a reálné emise se totiž od sebe liší podobně jako laboratorně naměřená spotřeba a reálná spotřeba.

V souvislosti s tím se bude postupně měnit metodika výpočtu emisí tak, aby udávané hodnoty byly realističtější. Pro velkou většinu současných dieselových motorů tak budou nové metody příliš přísné a vyvíjet nové, výrazně šetrnější agregáty bude pro automobilky nejspíš tak nákladné, že se nafty zřeknou úplně (minimálně tedy v malých vozech). Ostatně to už se děje. Třeba nejmenší vůz z Mladé Boleslavi, Škoda Citigo, diesel pod kapotou vůbec nenabízí. Konkurenční trojčata Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo sice nejprve dieselovou jedna čtyřku měla. V současnosti už ale v nabídce není.

Budoucnost patří benzínu a hybridním vozům

Předpokládá se, že za zhruba 5 let už na diesel pod kapotou nového malého auta nenarazíme. A s ústupem nafty je podle všeho třeba počítat i u větších vozů, kde by svůj podíl měly postupně navyšovat hybridní a čistě elektrické pohony.
Podvody s emisemi, které se zapsaly do historie jako aféra Dieselgate, se navíc podepsaly i na důvěryhodnosti nafty jako takové. Postupně tak od vznětového pohonu začínají dávat ruce pryč nejen veřejnoprávní instituce a města, ale dokonce i některé firmy. Zastupitelé v Paříži aktuálně zvažují, že by již v roce 2020 do centra města nemělo vjet žádné auto na naftu. A podobné hlasy se ozývají stále hlasitěji i z jiných měst.

Volvo dává naftě sbohem

Z čistě ekonomického hlediska se nafta vyplatí, máte-li velký vůz a jezdíte hodně na dlouhé trasy. I tak ale platí, že jsou naftové motory konstrukčně složitější, náročnější na servis a v neposlední řadě také nákladné na vývoj. Emisní požadavky se totiž neustále zpřísňují, a aby jim vyhověly, musí automobilky vyvíjet stále nová technická řešení. A to stojí nemalé peníze. Volvo již před časem vydalo oficiální prohlášení, že hodlá naftové pohony postupně odstranit ze všech svých vozů. Nejprve přijdou na řadu „menší modely“, tj. třídy 40 a 60 (střední, resp. vyšší střední třída). Nakonec ale naftová smrt potká i „devadesátky“, tedy vlajkové lodě švédské automobilky. Je tedy možné, že za 15-20 let žádný nový naftový osobní vůz již nekoupíme.