Jak poznat zimní gumy

Blíží se doba přezouvání? Jak poznat zimní gumy?

Jak poznat zimní gumy

Zimní gumy na zimu, letní na léto. Toto je model, který dodržuje podstatná část motoristů. A zákon v podstatě ani nic jiného nepřipouští. Ovšem co vlastně znamená termín „zimní pneumatika“? Jak ji poznám?

Potřebuji vůbec zimáky? Legislativa nemluví zcela jasně

Dle §40(a) zákona 361/2000 Sb. mám coby řidič povinnost použít zimní pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.“ Rozhodně tedy a priori neplatí, že bychom zimní pneumatiky museli bezpodmínečně mít. Pokud je během lednového dne 10 stupňů přes den, 5 v noci a já se vydám na krátkou pojížďku do supermarketu, nemám povinnost mít obuté zimní pneumatiky. Otázkou samozřejmě je, jak by se situace posuzovala při holomrazu (není sníh, není led, není námraza). A z hlediska definice i slovní spojení „souvislá vrstva sněhu“ může znamenat ledasco.

Naprosto jednoznačná situace je nicméně v úsecích přikazujících použití zimní výbavy. Zde v období mezi 1.11. a 31.3. zimní pneumatiky potřebujete, i kdyby třeba bylo 20 stupňů ve stínu.

Jak poznám zimní gumy?

Nabídka pneumatik je u nás mimořádně široká. Ovšem nutno říct, že ačkoliv by se mohl opak jevit jako zřejmý, ne vždy je na první pohled jasné, zda je ta či ona pneumatika legislativně (a z pohledu jízdních vlastností) vhodná k zimnímu provozu.

Sázkou na jistotu jsou pneumatiky obsahující emblém sněhové vločky. Takové pneumatiky jsou legislativně v pořádku a i po faktické stránce by na mě během náročného zimního období mělo být spolehnutí. Z pohledu legislativy jsou v pořádku i pneumatiky s označením M+S (příp. MS, M/S, M.S), tedy mud and snow (bláto a sníh). Řada výrobců od nich ale odrazuje. Ne, že by byly samy o sobě špatné. Běžně se nicméně stává, že je jejich směs nevhodná k provozu za velmi nízkých teplot (např. pro příliš tvrdou směs), třebaže může být vzorek jakkoliv hluboký a „terénní“. Další kategorií gum, které česká legislativa považuje za schválené pro zimní provoz, jsou speciální pneumatiky ET, ML a MPT. ET = extra tread (extra běhoun, tj. extra sjízdné), ML = mining and logging (použití v dolech a během těžby dřeva), MPT = multi purpose truck (víceúčelové terénní vozidlo). I tady může ale být tentýž problém jako u pneumatik M+S.

Nezřídka se setkáváme také s kombinovaným značením, např. M+S a sněhová vločka. To znamená, že je vzorek vhodný pro provoz za nízkých teplot a zároveň vyniká na blátě a sněhu.

Zásadní je hloubka vzorku

U běžných aut letní a zimní pneumatiky poznáme poměrně spolehlivě i podle hloubky a charakteru vzorku. Zimní obutí charakterizuje jemné lamelování pro větší trakci. Letní pneumatiky naopak mívají jednodušší dezénové bloky. Zároveň platí, že minimální hloubka dezénu zimní pneumatiky musí být 4 mm. V opačném případě můžete mít na bočnici napsáno cokoliv. Pneumatika ale není z pohledu zákona považována za zimní.

Přezouvání dává smysl

Rozhodně doporučujeme pneumatiky měnit, a to i pokud je z pohledu zákona nezbytně nepotřebujete. Počasí může být nevyzpytatelné. A v případě nehody za špatného počasí vám dokonce hrozí, že budete považováni za spoluviníka, příp. vám pojišťovna odmítne pojistné plnění. V neposlední řadě pak platí, že zimní pneumatiky mají prokazatelně lepší jízdní vlastnosti už od teploty 7 °C.