Omezovače rychlosti v autech jako povinná výbava

Automobilový svět tak, jak ho známe, možná skončí. Evropská komise počítá s povinnými omezovači rychlosti

Omezovače rychlosti v autech jako povinná výbava

Již nyní musí mít všechny nové vozy prodávané na území EU určitou povinnou výbavu. Ta se dost možná již zanedlouho rozroste, a to o systémy, které lze označit za přinejmenším kontroverzní. Je jich řada. Největší emoce nicméně asi rozdmýchávají povinné omezovače rychlosti, které by autům znemožnily jet rychleji, než kolik je v daném úseku povoleno.

Kontroverzní systém ISA

Veškerá nová vozidla nabízená na trhu mají disponovat systémem ISA (Intelligent Speed Assistance, tedy inteligentní asistent pro rychlost). Technologie nese značně eufemistický název – v podstatě jde ale o prachobyčejný omezovač rychlosti. Inteligentní je v tom, že dokáže číst data z GPS a také dopravní značky, a na základě výstupu z nich pak hodnotí, zda řidič jede podle předpisů, či nikoliv. Pokud by měl jet rychleji, než je povoleno, na prohřešek řidiče zvukově či akusticky upozorní (podobně jako když nepoužijeme bezpečnostní pásy); výhledově by měl dokonce být tento systém schopný omezit výkon motoru (tzn. auto nad rychlostní limit přestává zrychlovat).

Jak přesně by mohl vypadat druhý krok praktické implementace systému ISA, upřímně nevíme (ale představa, že by auto při řešení situace přestalo reagovat na sešlápnutí plynu, nás docela děsí). Navíc zde existuje, jak podotýká Igor Sirota, mluvčí ÚAMK, pro server novinky.cz, Vídeňská úmluva z roku 1969, na základě níž musí řidič zůstat „poslední instancí“, která rozhoduje o chování vozu. To znamená, že „i kdyby takový systém existoval, vždy musíte mít právo sešlápnout plyn nebo brzdu, když je před vámi překážka nebo jede někdo v protisměru. Nemůže to existovat tak, že by auto jelo rychlostí 50 kilometrů a řidič bude čekat, až do něj narazí vychýlený kamión,“ dodává Sirota.

Samostatnou kapitolou jsou pak situace, kdy vozidlo dopravní značku nerozpozná správně (stávající systémy nedokážou přečíst dodatkovou část značky – např. že uvedený rychlostní limit platí pouze za deště apod.), o ztrátě signálu GPS a jiných technických problémech ani nemluvě.

Systém nejspíš půjde obejít

Technologii ISA tedy podle všeho půjde obejít, patrně opětovným sešlápnutím plynového pedálu. Co se nicméně bude dít dále, je otázkou. Půjde systém obejít kompletně, anebo jen po určitou dobu nezbytnou např. k předjetí? Bude možné systém manuálně vypnout při každém startu? Pokud systém půjde obejít, jaký je vlastně smysl jeho instalace?

Od roku 2022

Návrh Evropské komise musí ještě schválit Evropský parlament a dále členské země EU („oficiální stanovisko ČR k předpisu jako celku bylo kladné,“ sdělila Právu mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková). V případě, že návrh projde celým legislativním procesem, začne kontroverzní nařízení platit v roce 2022.

Bezpečnost, anebo peníze?

Nové vozy prodávané na území členských státu EU by měly podle návrhu Evropské komise být vybaveny celou řadou dalších technologií a systémů. Mluvilo se o tzv. černých skříňkách, systému detekce únavy řidiče, alkoholovém zámku, asistentu pro udržování v pruhu, o parkovacích kamerách, o systému automatického brzdění atd. Co všechno nakonec projde, je těžké odhadovat. Každopádně ale s další výbavou (i kdyby se nakonec rozšířila výrazně méně) roste i cena auta. Zlí jazykové by si tak mohli položit otázku, zda je skutečným záměrem nařízení zvyšovat bezpečnost, anebo je motivace poněkud jiná.