Auto v zimním období trpí.

Auta v zimním období trpí. Tady je několik jednoduchých úkonů, kterými jim pomůžete

Auto v zimním období trpí.

To, že zatím i na horách chybí sněhová nadílka, neznamená, že by zima nedorazila. Na většině silnic leží sůl. Již pěkných pár týdnů se pak v nížinách dusíme pod inverzní čepicí přinášející téměř každé ráno námrazu, která pak během dne taje. Toto rozhodně není ideální konstelace pro naše zdraví. A trpí i naše auta. S řadou typicky zimních výzev toho moc neuděláte. Jsou ale úkony, kterými kondici svého plechového miláčka pomůžete. O co se jedná?

Auto pravidelně myjte

Stačí pár kilometrů na dálnici a sůl máte všude. Na podvozku, na karoserii, na čelním skle, dokonce i na střeše. Agresivní posypová sůl sice pomáhá při zajišťování sjízdnosti. Daní je ale to, že způsobuje korozi. Pokud chcete autem jezdit i v zimě (tj. nechcete jej zazimovat v garáži, jako se to dělá u veteránů, youngtimerů a exkluzivních aut), soli se nevyhnete. Pravidelným mytím auta ale zredukujete její množství a také čas, po který na karoserii a podvozek působí. Zůstane-li na kritických místech viditelný nános sněhu a ledu (a tedy i soli), doporučujeme na myčku, postačí samoobslužnou, zajet okamžitě. Jinak doporučujeme auto mýt alespoň dvakrát měsíčně v klasické myčce. Nemusíte přitom utrácet za drahé programy. Hlavní je z auta mechanicky odstranit nečistotu.

Všeobecně se doporučuje auto také voskovat. Ale aby byl vosk opravdu účinný, musí být kvalitní a je třeba jej aplikovat ideálně ručně. Skutečně kvalitní ošetření voskem vyjde zhruba na tisíc korun. Pokud vám v myčce nabízí voskování za příplatek 15 či 20 korun, sami si odpovězte na otázku, kolik a jak kvalitního vosku vám na auto skutečně dají.

A nezapomeňte také na pravidelné mytí podvozku.

Jak ošetřovat čelní sklo?

Používejte kvalitní zimní směs do ostřikovačů na bázi lihu. A zbytečně s ní nešetřete. Na čelním skle ulpívá množství abrazivních nečistot, která pak ničí stěrače, pokud je zapnete „na sucho“. Pokud vám stěrače dělají šmouhy, nemusí být nutně na odpis. Pouze mohlo dojít k nahromadění nečistot za listem stěrače. V takové situaci pomůže, když stěrač houbičkou nebo kapesníkem přejedete a nánosy odstraníte. Pokud to nepomůže, stěrač bude patrně před smrtí. V takovém případě rozhodně nedoporučujeme nic jiného než okamžitou výměnu. Jízda za špatné viditelnosti tolik typické pro zimní období v kombinaci se špatně očištěným sklem už nejednou skončila fatálně.

Stále populárnější jsou pak tzv. tekuté stěrače. Jde o hydrofobní chemické ošetření skla, díky němuž voda z čelního skla sama odtéká. Bonusem je pak i to, že taková vrstva odpuzuje nečistoty. Není úplně pravdou, že byste díky tekutým stěračům mohli na ty klasické zcela zapomenout (třebaže to někteří výrobci tvrdí). Kvalitní a hlavně dobře aplikované tekuté stěrače ale (nejen) v zimě určitě pomůžou. Jen pozor: sklo by mělo být před aplikací opravdu dobře očištěno.

Pozor na autobaterii

Je mrazivé ráno. Přicházíte k autu pokrytému zledovatělou krustou. Odemknete, otevřete dveře (za kliku berte s citem, jinak hrozí, že vlivem námrazy utrhnete plastové lemy), nastartujete, zapnete vyhřívání čelních skel a sedadel a připravujete se na odjezd. Vše funguje? V pořádku. Nezapomínejte ale na to, že jste touto sérií úkonů trochu pustili žilou autobaterii. Pokud jezdíte dlouhé trasy, pak se autobaterie stihne sama dobít. Ovšem pokud jezdíte jen párkilometrové pojížďky, doporučujeme baterii pravidelně připojovat k nabíječce. Jinak zkrátka hrozí, že jednoho dne prostě nenastartujete. A to zrovna, když spěcháte do práce, fakt nechcete.

Nezahřívá se vám motor? Asi bude problém s termostatem

Pokud opravdu nemrzne, až praští, motor by se vám měl zahřívat téměř stejně rychle jako na podzim. Dostane-li se rafička teploty motoru na vertikální hodnotu (zahřáto) po 10 kilometrech, zatímco ještě nedávno tam byla ani ne po třech, patrně to nebude počasím. S velkou pravděpodobností se vám odporoučel termostat. Do práce a zpět dojedete. Zejména u naftových motorů ale doporučujeme s návštěvou servisu neotálet. Kromě toho, že motor nepracuje při optimálních podmínkách, a tedy se více opotřebovává, si takto můžete klidně „odpálit“ filtr pevných částic. Ten se totiž při nezahřátém motoru neregeneruje.

Nezapomínejte na kontrolu provozních kapalin

Ano, je vlhko a zima. To ale není důvodem k podceňování základních, a přesto extrémně důležitých úkonů kolem auta, především pravidelné kontroly motorového oleje. Nespoléhejte na kontrolku mazání. V momentě, kdy se rozsvítí, už může být pozdě a může docházet k zadírání motoru.

Tu a tam byste měli zkontrolovat také tlak v pneumatikách.