alkohol v krvi

0,5 promile alkoholu za volantem nebude. Vláda návrh odmítla

alkohol v krvi

Nulová tolerance  alkoholu jen tak neskončí. Poslaneckou sněmovnou se sice nedávno prohnal návrh ODS počítající s povolením hranice 0,5 promile alkoholu v krvi. Ten však vláda odmítla. Výsledek je jasný. Před jízdou si nedáte ani malé pivo. Jinak riskujete přinejmenším ztrátu řidičáku a tučnou pokutu.

Jako na východě Evropy?

Existuje řada zemí, kde vám může i malé pivo před jízdou způsobit pěkný průšvih. A také spousta států, kde se nikdo nepohorší nad tím, že si dáte i velké. Zatímco v případě první skupiny se bavíme o zemích nacházejících se vesměs ve východní Evropě, ve druhé skupině nalezneme z velké části státy západní Evropy. Německo, Rakousko, Francie, Anglie, Švýcarsko – tady všude je omezené množství alkoholu povoleno. Limit je většinou nastavený na hranici 0,5 promile. Přísnější podmínky nicméně mohou platit pro začínající a profesionální řidiče. Pokud by návrh z pera ODS býval prošel (což se nestalo), spíše než o zavedení neslýchané benevolence vůči řidičům bychom bývali mohli mluvit o srovnání podmínek s tzv. starými členy EU. „Naše společnost není méně vyspělá než německá, rakouská, francouzská, španělská nebo portugalská,“ uvedl pro Český rozhlas Miloš Vystrčil, místopředseda ODS. „Lidé by si velmi dobře uvědomili, že jde o zákon pro slušné lidi. A ti už vědí, že když jim někdo dává nějakou toleranci, tak jen proto, aby si mohli někde dát 2 deci vína a nebát se odjet domů.“

Na rozdíl od předvolebních průzkumů, kterých je každý den provedeno tisíc a jeden (alespoň tedy má člověk takový pocit), jsme žádný organizovaný průzkum mezi českou veřejností týkající se alkoholu za volantem nezaznamenali. Nicméně pokud člověk zabrousí do internetových diskusí, narazí v této věci na značnou polarizaci společnosti. Extrémisté z jednoho konce spektra tvrdí, že z nás nulová tolerance dělá stát druhé kategorie, protože ve vyspělé společnosti lidé dokážou s alkoholem nakládat umírněně (a nepotřebují k tomu limity a tabulky). Na druhé straně pak stojí ti, kteří jsou přesvědčeni o jeho negativním vlivu na nehodovost, a to i v takřka homeopatických dávkách.

Ve vyspělých zemích se umírá méně

Názor máme na tuto tematiku každý svůj. Statistika ale existuje pouze jedna. A ta říká, že nehodovost a hlavně počet úmrtí je na západoevropských silnicích dlouhodobě nižší než v ČR. Např. Velká Británie, kde je povoleno nestydatých 0,8 promile alkoholu (to už můžou být tři piva!), za rok 2018 vykázala 28 úmrtí při dopravních nehodách na milion obyvatel, což bylo nejnižší číslo v celé EU! Nizozemí skončilo na 3.-4. příčce. Německo skončilo na 7.-8. místě s 39 úmrtími, Rakušané se pak umístili na 11. příčce. Pokud přemýšlíte nad tím, jak dopadla ČR, vězte, že jsme mezi evropskou osmadvacítkou vybojovali nezáviděníhodnou 21. pozici. A ještě jedna perlička: středomořská Malta, kde si mohou 0,8 promile alkoholu v krvi dopřát i profesionální řidiči (což je jinde neslýchané a nevídané), se umístila na 6. místě hned před Německem.

Pokud jste přesvědčení, že jde o náhodnou anomálii, můžete si srovnat data i z předešlých let. Nenajdete rok, ve kterém by ČR vynikla a naopak „alkoholem prosáklá“ západní Evropa by spadla na chvost. Jistě, aspektů, které ovlivňují nehodovost a počet obětí dopravních nehod, je mnoho – stáří vozového parku, hustota provozu, ohleduplnost daná kulturním prostředím atd. I tak je ale jasné, že dávat mezi povolenou hranici alkoholu a nehodovost přímou úměru, je značně problematické. „Když povolíme 0,5 promile…, pak se na českých silnicích zvýší nehodovost, o tom jsem přesvědčen,“ prohlásil nedávno pro Český rozhlas dopravní expert Roman Budský. Nás by nicméně v souvislosti s tímto výrokem zajímalo, na jakých datech či statistikách je založený.